Lead-υπότιτλος: Δημοτικό στόλο οχημάτων που θα κινούνται με υδρογόνο και τοπικό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού, σχεδιάζει να αποκτήσει ο Δήμος Βριλησσίων. Σε δεύτερη φάση σχεδιάζει και την επέκταση της χρήσης για θέρμανση στα δημοτικά κτίρια.
Μια πόλη που θα κινείται με υδρογόνο φιλοδοξούν να γίνουν τα Βριλήσσια που ανήκουν στην πρώτη γραμμή των ευρωπαϊκών Δήμων οι οποίοι έθεσαν ως στόχο μέχρι το 2020 να αναδείξουν τις τεχνολογίες κυψελών καυσίμου υδρογόνου σε πυλώνες των εξελίξεων ενέργειας και μεταφορών στην Ευρώπη.
Ήδη, τα Βριλήσσια μπαίνουν στην νέα εποχή με τα πρώτα πέντε δημοτικά οχήματα που θα κινούνται χρησιμοποιώντας ως καύσιμο το υδρογόνο , το πρώτο “πρατήριο” ανεφοδιασμού καθώς και τα πρώτα 15 υδρογονοκίνητα ποδήλατα που θα κινούνται κυψέλη καυσίμου υδρογόνου και θα διατίθενται προς ενοικίαση, τα οποία σχεδιάζει να αποκτήσει στο επόμενο διάστημα ο Δήμος.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του Δήμου Βριλησσίων, ο στόχος, σε δεύτερο στάδιο είναι να επεκταθεί η χρήση υδρογόνου για θέρμανση στα δημοτικά κτίρια με τη μέθοδο της συμπαραγωγής καθώς στο σύνολο του στόλου των δημοτικών απορριμματοφόρων, μίνι λεωφορείων και αυτοκινήτων. Στόχος είναι και η δημιουργία τοπικού δικτύου σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου.
Έως τον Ιούνιο αναμένεται να ολοκληρωθεί το σχέδιο που επεξεργάζεται αυτή τη στιγμή ο Δήμος και να υποβληθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία και θα χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα.
Η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου υδρογόνου έχει πλέον προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό που πολλοί στην Ευρώπη θεωρούν ότι μέσα στα επόμενα στα επόμενα είκοσι χρόνια θα έχουμε μια “κοινωνία υδρογόνου”.
Ήδη μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Βενετία σχεδιάζουν το πέρασμα στην εποχή του υδρογόνου με την χρήση του σε όλο το δίκτυο των μεταφορών, ακόμα και στα σκάφη που λειτουργούν ως δημόσια μέσα μεταφοράς μέσα στα κανάλια καθώς και την επέκταση του και για οικιακή θέρμανση.
Η Ισλανδία σχεδιάζει μέχρι το 2040 να έχει βασίζεται ενεργειακά στο υδρογόνο ενώ στόχος του υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ είναι έως το 2030 να έχει αντικατασταθεί το 10% της ενεργειακής κατανάλωσης από ενέργεια υδρογόνου.
Παράλληλα και η αυτοκινητοβιομηχανία σε ΗΠΑ και Ιαπωνία αρχίζει όλο και περισσότερο να επενδύσει στην υδρογονοκίνηση.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Τα Βριλήσσια είναι από τους πρώτους Δήμους στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, που συμμετέχουν στην Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πόλεων Υδρογόνου, μια πρωτοβουλία που έχει ως στρατηγικό στόχο να αναδείξει το υδρογόνο ως βασικό καύσιμο στα συστήματα ενέργειας και μεταφορών της Ευρώπης, συμβάλλοντας έτσι στην εξέλιξη προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Βριλησσίων συνδιοργάνωσε με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών Περιβάλλοντος, το Κέντρο Ερευνών “Δημόκριτος” και τον Πανελλήνιο Σύλλογο Χημικών Μηχανικών, την 1η Ευρωπαϊκή Περιφερειακή Ημερίδα Νοτιοανατολικής Ευρώπης της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας «FCH 2JU Regions & Cities», με θέμα τις νέες τεχνολογίες καυσίμων και υδρογόνου.
Στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 1η Μαρτίου 2018 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, συμμετείχαν οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ.κ. Carlos Navas και Helmut Morsi, οι δήμαρχοι Αγίας Παρασκευής, Γιάννης Σταθόπουλος, Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, και Μήλου, Γεράσιμος Δαμουλάκης, στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οργανισμών και φορέων από την Ελλάδα, τη Σλοβενία, τη Βουλγαρία, την Κροατία και τη Ρουμανία, καθώς και ευρωπαϊκές βιομηχανίες Η2.
ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
Ο Δήμαρχος Βριλησσίων, Ξένος Μανιατογιάννης, υποδεχόμενος τους συμμετέχοντες στην ημερίδα ανέφερε ότι “ο Δήμος Βριλησσίων έχει υιοθετήσει μια Ενεργειακή Πολιτική που επικεντρώνεται στις χαμηλότερες εκπομπές και στη μεγαλύτερη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), μέσω της ανάπτυξης συγκεκριμένων σχεδίων δράσης» και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο Σχέδιο Δράσης για τη Βιώσιμη Ενέργεια και στο Σχέδιο Αειφόρου Αστικής Κινητικότητας που εφαρμόζονται ήδη στα Βριλήσσια.
Εξήγησε ακόμη ότι «ο Δήμος μας συνειδητά επέλεξε τη συμμετοχή του στην εν λόγω πρωτοβουλία, όντας ένα από τα ιδρυτικά της μέλη, καθώς οι τεχνολογίες υδρογόνου και κυψελών καυσίμου εντάσσονται στη γενικότερη πολιτική μας αναφορικά με την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος». Επιπλέον, πρόσθεσε ότι «οι στόχοι μας εστιάζονται σε ένα καθαρότερο και καλύτερο τοπικό σύστημα μεταφορών, επομένως η ανάπτυξη μικρών έως μεσαίων έργων χρήσης κυψελών καύσιμου και υδρογόνου (ΚΚΥ) στον τομέα των μεταφορών αποτελεί βασική προτεραιότητα για τα Βριλήσσια».
ΣΤΟΛΟΣ
Τους στόχους του Δήμου περιέγραψε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Κώστας Βαφειάδης αναφέροντας ότι αυτοί είναι η εφαρμογή “στον οικιακό και τριτογενή τομέα της χρήσης φυσικού αερίου ως καυσίμου, η χρήση στον στόλο του Δήμου απορριμματοφόρων οχημάτων, μίνι λεωφορείων και αυτοκινήτων που κινούνται με κυψέλες καυσίμου και η δημιουργία μικρής κλίμακας τοπικών σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο, που υποστηρίζονται από ΑΠΕ».
Ο κ. Βαφειάδης τόνισε ότι «η γενική περιβαλλοντική πολιτική μας στον Δήμο Βριλησσίων απαιτεί μείωση του διοξειδίου του άνθρακα και μείωση του θορύβου, καθώς και καθαρότερες ενεργειακές λύσεις για τον στόλο διαχείρισης αποβλήτων που διαθέτει η πόλη μας και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζουμε να αναπτύξουμε περίπου πέντε οχήματα-σκούπες που κάνουν χρήση κυψελών καυσίμου και υδρογόνου, συνοδευόμενες από σταθμό ανεφοδιασμού H2 μικρής κλίμακας. Παράλληλα, θα εγκαταστήσουμε τουλάχιστον 10-15 ποδήλατα για χρήση με σύστημα ενοικίασης, καθώς ειδικές διαδρομές ποδηλασίας έχουν ήδη αναπτυχθεί στην πόλη».