Ζωντανεύει η θρυλική βίλα Ιόλα
Ένα κέντρο πολιτισμού, ανοιχτό για τους πολίτες, γεμάτο απο εκθέματα μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας, ικανό να προσελκύσει ακόμα και το διεθνές ενδιαφέρον και να καταστεί σημαντικός πόλος έλξης εκεί όπου βασίλευε η λεηλασία, η εγκατάλειψη και η αδιαφορία του ελληνικού κράτους.
Μια νέα εποχή, όλα δείχνουν, ότι ξεκινά για την θρυλική “Βίλα Ιόλα” που πλέον έχει περάσει στην κυριότητα του Δήμου Αγίας Παρασκευής ο οποίος φιλοδοξεί να την αναπλάσει και να την μετατρέψει σε “Κέντρο Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων” όπου θα εκτείθενται έργα που ανήκαν στον στον “μυθικό” ιδιοκτήτη της αλλά κι άλλων σημαντικών καλλιτεχνών, θα πραγματοποιούνται πολιτιστικά δρώμενα και εκδηλώσεις και θα ειναι ανοιχτός για όλους τους πολίτες.
Εκεί θα φιλοξενείτε ακόμα, βιβλιογραφικό και φωτογραφικό υλικό από τη μυθική ζωή του Ιόλα, ο οποίος ξεκίνησε ως χορευτής και στη συνέχεια κατέκτησε τον κόσμο της τέχνης με γκαλερί από τη Νέα Υόρκη ώς το Παρίσι, τη Ζυρίχη και τη Ρώμη.
Παράλληλα θα εκτεθεί η αλληλογραφία του με διεθνείς προσωπικότητες της τέχνης -ο Ιόλας είχε συνεργαστεί με τους Μαξ Ερνστ, Πικάσο, Αντι Γουόρχολ, Ρενέ Μαγκρίτ, κ.ά.- ενώ θα κληθούν Ελληνες καλλιτέχνες που είχε αναδείξει να δώσουν έργα τους για να εμπλουτιστεί το νέο μουσείο.
Ήδη, ο Δήμος προχώρησε, απο τις 16 Ιανουαρίου 2018 και στην κατάθεση του σχετικού φακέλου για ένταξη στο πρόγραμμα χρηματοδότησης με τίτλο «Δημιουργική Επανάχρηση Δημοτικής Ακίνητης Περιουσίας» του ΕΣΠΑ.
Η απόκτηση του διατηρητέου (με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού) κτιρίου (1.600 τ.μ.) μαζί με το κτήμα (6.678 τ.μ.) που το περιβάλει και το οποίο είχε εγκαταλειφθεί πλήρως εδω και τρεις δεκαετίες στην καταστροφική μανία των ανθρώπων και του χρόνου , αποτελούσε πάγιο διεκδικητικό αίτημα όλων των Δημοτικών Αρχών, των πολιτών και των φορέων της Αγίας Παρασκευής.
Εγινε πραγματικότητα και τυπικά, στις 28 Δεκεμβρίου 2017 με την υπογραφή του συμβολαίου αγοράς του ακινήτου, σε εφαρμογή της 237/18-7-2017 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.
Το συμβόλαιο εκ μέρους του Δήμου υπέγραψε ο Δήμαρχος Γιάννης Σταθόπουλος, ο οποίος στη δήλωσε: «Ευχαριστώ ειλικρινά όλους όσοι διαχρονικά συνέβαλαν στο να φτάσουμε στη σημερινή ιστορική ημέρα. Θέλω να εκφράσω τη χαρά και την ικανοποίηση της Δημοτικής μας Αρχής για την επιτυχία της απόκτησης του κτήματος-βίλας Ιόλα από το Δήμο μας. Από εδώ και πέρα ξεκινά ο μεγάλος αγώνας της ανάπλασης και της ανάδειξης του, τον οποίο είμαστε αποφασισμένοι και προετοιμασμένοι να φέρουμε εις πέρας».
Στις 16 Ιανουαρίου, ο Δήμος Αγίας Παρασκευής κατέθεσε τον φάκελο για την χρηματοδότηση του έργου απο το ΕΣΠΑ. Μάλιστα, η κατάθεση έγινε κυριολεκτικά αμέσως μόλις άνοιξε το πρόγραμμα και περιλαμβάνεται στις πρώτες πεντε προτάσεις που κατατέθηκαν απο όλη τη χώρα.
Η “Βίλα Ιόλα” βρίσκεται στο Κοντόπευκο, στην οδό Δημοκρατίας 6-8. Χτίστηκε στη δεκαετία του 60 όταν ο διάσημος γκαλερίστας Αλέξανδρος Ιόλας αποφάσισε να αφήσει τα μητροπολιτικά κέντρα του κόσμου, κάνοντας παράλληλα πράξη την υπόσχεση που είχε δώσει στον Κωνσταντίνο Καραμανλή, κάποτε σε μια συνάντηση τους στο Παρίσι: “Θα προσφέρω στην χώρα μου ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης, ξακουστό στο κόσμο” είχε πει.
Πράγματι, ο Αλέξανδρος Ιόλας συγκέντρωσε σχεδόν 2.500 αρχαιότητες και ορισμένα από τα σπουδαιότερα έργα τέχνης σουρεαλιστών και σύγχρονων καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργαζόταν.
Η βίλα έγινε τόπος επίσκεψης μερικών απο τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του κόσμου όπως ο Ρομπέρτο Μάτα, ο Ρενέ Μαγκρίτ, ο Τάκις, η Νίκι ντε Σεν Φαλ, ο Μαρσέλ Ντισάν, ο Αντι Γουόρχολ, ο Ρούντολφ Νουρέγεφ κ.α.
Ο Αλέξανδρος Ιόλας ο οποίος πέθανε το 1987 θέλησε να δωρίσει τη βίλα στο ελληνικό κράτος το οποίο ουδέποτε έκανε δεκτή την προσφορά του με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος της συλλογής του να χαθεί και το ακίνητο στο Κοντόπευκο να εγκαταλειφθεί, λεηλατηθεί και καταστραφεί.
Ο Ιόλας γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1908 ως Κωνσταντίνος Κουτσούδης. Ήταν γιος εμπόρου. Αργότερα, ήρθε στην Αθήνα με μόνο εφόδιο συστατικές επιστολές του Κ. Καβάφη προς τους Κ. Παλαμά, Α. Σικελιανό και Δ. Μητρόπουλο. Ανάκαλυψε το ταλέντο του στον χορό και σπουδάζει στην Αθήνα, στο Βερολίνο και στο Παρίσι. Γίνεται πρώτος χορευτής σε μεγάλα μπαλέτα. Στο Παρίσι συναναστρέφεται με καλλιτέχνες. Αγοράζει τον πρώτο του πίνακα από τον ίδιο τον Ντε Κίρικο και θαυμάζει τον Ζαν Κοκτό. Σιγά σιγά εγκαταλείπει το χορό και στρέφεται στις εικαστικές τέχνες. Το 1944 ανοίγει την πρώτη του γκαλερί στη Νέα Υόρκη. Η ελίτ των ΗΠΑ τον λατρεύει και η κόρη του προέδρου Ρούσβελτ τον «βαπτίζει» Αλέξανδρο Ιόλα. Στην γκαλέρι του εκθέτει για πρώτη φορά ο Αντι Γουόρχολ ενώ παρουσιάζονται και Ευρωπαίοι άγνωστοι στους Αμερικανούς, όπως ο Ερνστ και ο Μαγκρίτ. Λέγεται ότι πρώτος εκτίναξε τις τιμές σε έργα από μερικά δολάρια σε εκατοντάδες χιλιάδες.
Τα επόμενα χρόνια ανοίγει πολλές άλλες γκαλερί σε μεγάλες πόλεις από τη Μαδρίτη έως τη Βηρυτό. Το γαλλικό κράτος του απονέμει το παράσημο της λεγεώνας της τιμής. Επιστρέφει στην Ελλάδα στην ακμή της επιτυχίας του και χτίζει τη βίλα του. Εκεί φιλοξενεί τρανταχτά ονόματα της τέχνης αλλά και φιλόδοξους νέους. Ενδύεται το ρόλο του μαικήνα που τον λατρεύουν και τον μισούν για τη συμπεριφορά του και ένα εκκεντρικό για την εποχή του ντύσιμο. Ζει μέσα στη χλιδή και τις απολαύσεις αλλά χαρίζει και πολλά έργα σε μουσεία.
Στις αρχές της δεκαετίας του 80, δέχεται τον πόλεμο του ελληνικού συντηρητισμού που βάσει αμφιλεγόμενων καταγγελιών μιας πρώην υπαλλήλου του, κάνει λόγο για “βίλα των οργίων”. Οι παλιοί “φίλοι” τον εγκαταλείπουν, ο ίδιος απομωνόνεται και σΣτις 8 Ιουνίου 1987 αφήνει την τελευταία του πνοή στη Νέα Υόρκη. Οι νόμιμοι κληρονόμοι του έσπευσαν να αδειάσουν την κατοικία του από τα αμύθητης αξίας έργα τέχνης και αντικείμενα -γεμάτα κοντέινερ έφευγαν μέσα στη νύχτα, σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής. Τα επόμενα χρόνια δεν έμεινε απολύτως τίποτα όρθιο εκτός απο ένα μαρμάρινο τραπέζι.