ΑΝΤΙΟ ΣΤΟΥΣ ΒΟΘΡΟΥΣ
Έως το 2022, η Παλλήνη, ο Γέρακας και η Ανθούσα θα έχουν αποκτήσει πλήρες αποχετευτικό δίκτυο, βάζοντας τέλος στην τριτοκοσμική κατάσταση των βόθρων. Μέχρι τον Μάιο αναμένεται να δημοπρατηθεί το μεγάλο έργο αξίας 55 εκατομμυρίων ευρώ. Υπογράφηκε η προγραμματική σύμβαση του Δήμου Παλλήνης με την ΕΥΔΑΠ. Σε περίπου 250 ευρώ το μήνα, υπολογίζεται το οικονομικό όφελος για τους κατοίκους.
Για δεκαετίες, οι κυβερνήσεις του “εκσυγχρονισμού” και της “επανίδρυσης του κράτους”, με την συνεργασία πρόθυμων τοπικών αρχόντων δημιούργησαν ένα τέρας. Επέκτειναν την πόλη της Αθήνας προς τα ανατολικά, “προσφέροντας” κατοικία σε καλές τιμές αλλά χωρίς υποδομές και στοιχειώδη σχεδιασμό.
Για δεκαετίες, ο Γέρακας, η Παλλήνη, η Ανθούσα και η Κάντζα δέχονταν μαζικά νέους κατοίκους που ανακάλυπταν εκ των υστέρων ότι θα ζουν με βόθρους, πληρώνοντας τελικά υπέρογκα ποσά ενώ οι υπεύθυνοι έκλειναν τα μάτια στο πρόβλημα που οι ίδιοι είχαν δημιουργήσει, με το κράτος να μοιράζει αοριστίες υποσχέσεις και τους τοπικούς άρχοντες να δηλώνουν αναρμόδιοι.
Φτάσαμε να καταδικαστούμε, το 2006, από την Ε.Ε., αλλά και πάλι δεν προχώρησε τίποτα.
Χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2015 και να ξεκινήσει μια σοβαρή προσπάθεια σε όλα τα επίπεδα: Από τον Δήμο και την Περιφέρεια έως το υπουργείο Περιβάλλοντος με στόχο την οριστική επίλυση του θέματος.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Σημείο καμπής ήταν η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Σ. Φάμελλου, το 2016, να κάνει το απλό που παρουσιαζόταν ως τόσο σύνθετο επί δεκαετίες: Να τροποποιήσει τους περιβαλλοντικούς όρους της Ψυτάλλειας ώστε ο κεντρικός βιολογικός καθαρισμός της Αθήνας να δεχτεί τα λύματα και από τις περιοχές που βρίσκονται κοντά στους αγωγούς της ΕΥΔΑΠ και να ανοίξει έτσι τον δρόμο για να συνδεθούν με το δίκτυο αποχέτευσης ο Γέρακας, η Παλλήνη και η Ανθούσα.
Στη συνέχεια έγιναν από την πλευρά του Δήμου Παλλήνης όλες οι απαραίτητες μελέτες και κινήσεις προκειμένου να φτάσουμε στις αρχές του 2018 στην υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με την ΕΥΔΑΠ.
Το έργο, αξίας 55 εκατομμυρίων ευρώ προβλέπει την κατασκευή του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος δικτύου αποχέτευσης καθώς επίσης την κατασκευή αγωγού μήκους 5 χλμ. που θα φτάνει έως τα Σίδερα Χαλανδρίου, δίδυμων καταθλιπτικών αγωγών μήκους περίπου 7,5 χλμ. καθώς και έξι αντλιοστάσια ακαθάρτων. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Έως τον Μάιο αναμένεται να ξεκινήσει η δημοπράτηση. Υπολογίζεται ότι σε ένα χρόνο από τώρα θα έχει εγκατασταθεί πλήρως η εργολαβία και προς τα μέσα του 2019 θα ξεκινήσει η σταδιακή σύνδεση περιοχών.
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Η εξέλιξη αυτή αποκτά για την Παλλήνη, τον Γέρακα και την Ανθούσα, ιστορικές διαστάσεις αφού οι σχεδόν 60.000 μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, με καθυστέρηση δεκαετιών θα απαλλαχθούν από τα μεγάλα κόστη, την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και τους κινδύνους για την υγεία που προκαλεί το καθεστώς των βόθρων.
Για “μεγάλη επιτυχία του Δήμου” και για “προεκλογικό στοίχημα που κερδήθηκε” έκανε λόγο ο Δήμαρχος Παλλήνης, Θανάσης Ζούτσος και τόνισε ότι “επί χρόνια μολύναμε τον υδροφόρο ορίζοντα και υποβαθμίζαμε την πολιτισμική εικόνα της πόλης. Μέχρι το τέλος του 2022 και το τελευταίο σπίτι του Δήμου θα έχει συνδεθεί με το δίκτυο αποχέτευσης. Στην αρχή θα συνδεθούν τα σπίτια που βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο και σταδιακά θα συνδεθούν και αυτά που βρίσκονται στο βουνό. Έτσι η Παλλήνη αλλάζει κατηγορία στο real estate και την ποιότητα ζωής, αφού ένας από τους βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες στην αγορά των ακινήτων, αυτό της αποχέτευσης, αποτελεί πια παρελθόν και οι κάτοικοι απαλλάσσονται από ένα λειτουργικό κόστος περίπου 250 ευρώ το μήνα.”.
Ο κ. Ζούτσος χαρακτήρισε ακόμη ως “πολύ μεγάλη επιτυχία της δημοτικής αρχής το γεγονός ότι ενέταξε σε μία ενιαία εργολαβία και το πρωτεύον και το δευτερεύον δίκτυα, με προγραμματική σύμβαση με την ΕΥΔΑΠ και έτσι κερδίζει τουλάχιστον τρία χρόνια κατασκευής και επιπλέον το δευτερεύον δίκτυο που θα έπρεπε να γίνει με ευθύνη του δήμου, θα πληρωθεί από τα 55 εκατομμύρια ευρώ και όχι από τους δημότες καθώς τα έργα αυτά είναι ανταποδοτικά”.
Στην προγραμματική σύμβαση με την ΕΥΔΑΠ δεν συμπεριλαμβάνεται η περιοχή των Εργατικών Κατοικιών στην Κάντζα η οποία αποφασίστηκε να συνδεθεί με το σχεδιαζόμενο ΚΕΛ Αεροδρομίου. Σύμφωνα με πληροφορίες απο τον Δήμο κι αυτό το έργο πρόκειται πολύ σύντομα να δημοπρατηθεί.