Χαλάνδρι

Ανάσα… 1.300 στρεμμάτων

Προχωρά η ένταξη για Πεύκο Πολίτη-Ζώνη Δουκισης Πλακεντίας και περιοχής Νομισματοκοπείου. Η πόλη αποκτά χώρους για σχολεία, αθλητισμό, πράσινο και κοινωνικές υποδομές με καθυστέρηση τριάντα ετών

Αλλάζουν όλα στο Χαλάνδρι καθώς βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από την οριστική λύση για τους χιλιάδες κατοίκους και ιδιοκτήτες του “Πεύκου Πολίτη”, της Ζώνης της Δουκίσσης Πλακεντίας και της περιοχής Νομισματοκοπείου, μιας τεράστιας περιοχής που καλύπτει περίπου το 10% της συνολικής έκτασης της πόλης, βρίσκεται 9 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας αλλά παραμένει εκτός σχεδίου, ως αποτέλεσμα χρόνιων παραλείψεων και κενών υποσχέσεων, 

Χρειάστηκε να περάσουν πάνω από τριάντα χρόνια για να γίνει το αυτονόητο και το οποίο δεν έκαναν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και οι παρατάξεις που διοίκησαν τον Δήμο: Να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί μια λειτουργική και βιώσιμη πολεοδομική μελέτη για την ένταξη 1.300 στρεμμάτων στο σχέδιο πόλης του Χαλανδρίου.

Με αυτό τον τρόπο, ανοίγει ο δρόμος για την οριστική λύση της ιδιότυπης ομηρίας χιλιάδων πολιτών και ιδιοκτητών και για την “επούλωση” μιας “πληγής” που κόστισε στο Χαλάνδρι τους ελεύθερους και μεγάλους χώρους που δεν διαθέτει και τόσο χρειάζεται.

ΕΓΚΡΙΣΗ

Έπειτα από τρεις δεκαετίες, η πολεοδομική μελέτη ένταξης της περιοχής Πεύκου Πολίτη στην οποία περιλαμβάνεται η Ζώνη της Δουκίσσης Πλακεντίας και η περιοχή του Νομισματοκοπείου, ολοκληρώθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, πέρασε όλα τα προβλεπόμενα διοικητικά στάδια αναρτήσεων και ενστάσεων και παραδόθηκε στις υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής. Αναμένεται πλέον η έγκριση της. Το επόμενο βήμα είναι η εκπόνηση της οριστικής μελέτης εφαρμογής. Το κρίσιμο θέμα από εδώ και στο εξής είναι η αποτύπωση των χρήσεων γης να γίνει στη βάση ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου για την πόλη ως κέντρο ενός ευρύτερου αστικού σχηματισμού και να διασφαλιστούν το πράσινο, οι ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι και οι κοινωνικές υποδομές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα ο συντελεστής πρασίνου και ελεύθερων χώρων του Χαλανδρίου “διασώζεται” ουσιαστικά από την περιοχή του Πατήματος η οποία μάλιστα βρίσκεται εκτός του κεντρικού αστικού ιστού της πόλης.

ΑΝΑΓΚΕΣ

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δήμου, η πόλη του Χαλανδρίου έχει ανάγκη από επιπλέον 983,99 στρέμματα κοινωνικής υποδομής (πχ. σχολεία), επιπλέον 361,93 στρέμματα ακόμα για χώρους αθλητισμού ενώ απαιτούνται ακόμα 375,32 στρέμματα για κοινόχρηστους χώρους.

Ουσιαστικά πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία μιας πόλης 90.000 κατοίκων που βρίσκεται στο μέσον ενός αστικού σχηματισμού πάνω από 200.000 κατοίκων, να “πάρει ανάσα”.

Το θέμα της ένταξης σχετίζεται και με το μείζον ζήτημα της μετεγκατάστασης του καταυλισμού των Ρομά στο Νομισματοκοπείο, ο οποίος βρίσκεται εντός της επίμαχης περιοχής.

ΠΟΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ

Η περιοχή του “Πεύκου Πολίτη” είναι ουσιαστικά αυτή που “συνδέει” το Χαλάνδρι με την Αγία Παρασκευή. Πρόκειται για το ένα δέκατο της έκτασης της πόλης. Μια τεράστια ζώνη μήκους 3χλμ περίπου. Περιλαμβάνει όλη την έκταση μεταξύ των οδών Δουκίσσης Πλακεντίας, Γαρηττού και Χαλανδρίου-Αγίας Παρασκευής. Συνεχίζεται νοτιότερα έως το Νομισματοκοπείο και τον σημερινό καταυλισμό των Ρομα, φτάνοντας έως την λεωφόρο Μεσογείων..Βόρεια φτάνει μέχρι τον κόμβο της Δουκίσης Πλακεντίας καθώς και λίγο βορειότερα απο τον σταθμό του Μετρό “Χαλάνδρι” καλυπτοντας όλη την λεγόμενη “Ζώνη Δουκισσης Πλακεντίας”. Εντός της περιοχής βρίσκεται και ο σταθμός Μετρό της Αγίας Παρασκευής αλλά και οι εγκαταστάσεις του Αμερικανικού Κολεγίου.

Μοιάζει εντυπωσιακό αλλά όλη αυτή η τεράστια περιοχή η οποία επιπλέον βρίσκεται μόλις 9 χλμ από το κέντρο της Αθήνας, περικλείεται από πυκνούς αστικούς σχηματισμούς, ορίζεται και τέμνεται από κεντρικές οδικές αρτηρίες και διαθέτει και δυο σταθμούς Μετρό αλλά κι άλλους δυο ακριβώς πάνω στα γεωγραφικά όρια της, είναι ακόμη εκτός σχεδίου πόλης.

Δικαιολογία για αυτό αποτέλεσε ένας δρόμος που σχεδιάστηκε επί χούντας και τελικώς ξεπεράστηκε από τις εξελίξεις. Η χάραξη ενός δρόμου που δεν έγινε ποτέ και η οποία άφηνε εκτός ένταξης το 1/3 των ιδιοκτησιών, καθώς ο σχεδιασμός και η υλοποίηση νεότερων έργων όπως το Μετρό και η Περιφερειακή Υμηττού το κατέστησαν άχρηστο, αποτέλεσε την αιτία για την πάνω από 40 χρόνια ομηρία των κατοίκων και ιδιοκτητών της περιοχής.

ΙΕΡΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ”

Αυτό είναι ντροπή για την πόλη μας και κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσει” σχολίασε στο παρελθόν ο Δήμαρχος Χαλανδρίου Σίμος Ρούσσος ο οποίος τώρα τονίζει ότι ο Δήμος έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει και απομένει πλέον στο κράτος να εγκρίνει την μελέτη και να προχωρήσει η ένταξη. «Ήταν μια ιερή υποχρέωση» της διοίκησης και ολόκληρου του Δημοτικού Συμβουλίου να αποκαταστήσουν μια «μεγάλη αδικία» δήλωσε ο κ. Ρούσσος ο οποίος στο παρελθόν ήταν ενεργό μέλος της επιτροπής διεκδίκησης για την ένταξη του Πεύκου Πολίτη,λίγο μετά την παράδοση της ολοκληρωμένης μελέτης στις υπηρεσίες της Περιφέρειας.

ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ 80

Η ένταξη της περιοχής στο σχέδιο, αποτελεί ένα από τα χρόνια αιτήματα και διεκδικήσεις της τοπικής κοινωνίας και μάλιστα είχε χαρακτηριστεί κι ως “στοίχημα” από την παρούσα δημοτική αρχή.

Οι προηγούμενες διοικήσεις επιχείρησαν από τα μέσα της δεκαετίας της 80 να προχωρήσουν, ανεπιτυχώς, την διαδικασία ένταξης, Το 1987 ο Δήμος ανέθεσε την εκπόνηση της πρώτης πολεοδομικής μελέτης η οποία προχώρησε άλλα ουδέποτε ολοκληρώθηκε αφού οι εκλογές του 89-90 σταμάτησαν την διαδικασία και η κυβέρνηση Μητσοτάκη που προέκυψε αποφάσισε να τροποποιήσει τη μελέτη, διπλασιάζοντας το πλάτος της προβλεπόμενης τότε, Ελευθέρας Πεντέλης που είχε χαραχθεί στις αρχές της δεκαετίας του 70.

Οι αλλαγές στο πλάτος του δρόμου και η οριστική μελέτη χάραξης του Μετρό,παγώνουν ουσιαστικά την διαδικασία ένταξης έως το 2002 όταν και υπογράφονται συμπληρωματικές συμβάσεις των αρχικών για την προσαρμογή και ολοκλήρωση της πολεοδομικής μελέτης. Εν τω μεταξύ όλο αυτό το διάστημα η ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλης αποτέλεσε βασική προεκλογική υπόσχεση.

Με απελπιστικά αργούς ρυθμούς, φτάνουμε έως το 2009 όταν το Ελεγκτικό Συνέδριο ακυρώνει τις συμπληρωματικές συμβάσεις, σταματάει η πληρωμή του αναδόχου και διαλύεται η σύμβαση με τον μελετητή. Η δημοτική αρχή που προέκυψε από τις εκλογές του 2010, προχωρά το 2011 σε νέο διαγωνισμό και υπογράφει σύμβαση ανάθεσης μελέτης το 2013.

Το 2014 γίνεται η αναθεώρηση του ρυθμιστικού σχεδίου της Αθήνας και με βάση αυτό η Ελευθέρα Λεωφόρος Πεντέλης η οποία ούτως ή άλλως είχε ξεχαστεί καθώς είχε ξεπεραστεί από τις εξελίξεις, καταργείται και τυπικά. Παραδόξως η τότε διοίκηση του Δήμου επιδεικνύει ανεξήγητη άρνηση να αποδεχτεί τα νέα δεδομένα που φέρνει το Ρυθμιστικό και χάνεται έτσι κι άλλος πολύτιμος χρόνος.

Ουσιαστικά το θέμα ξεκινά πάλι το 2015. Το νέο Δημοτικό Συμβούλιο έλαβε απόφαση κατάργησης της Ελευθέρας Πεντέλης, η διαδικασία “πάτησε γκάζι”, έγιναν όλες οι απαραίτητες τροποιποιήσεις,,προχώρησαν και ολοκληρώθηκαν τα στάδια των αναρτήσεων, ενστάσεων και διοικητικών ελέγχων και τώρα πλέον απομένει η τελική έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και να ξεκινήσει μετά το τελικό στάδιο της εκπόνησης της οριστικής μελέτης εφαρμογής και να λυθεί η πολύχρονη ομηρία χιλιάδων κατοίκων και ιδιοκτητών

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button