Την κατάργηση του πλαφόν στα καύσιμα κίνησης που καταναλώνουν οι ΟΤΑ και ισχύει εδώ και 40 χρόνια, ζητά η ΚΕΔΕ, με νομοθετική ρύθμιση που απέστειλε στα αρμόδια υπουργεία, έπειτα από εισήγηση του Αντιδημάρχου Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Βριλησσίων, Αλέξη Μαυραγάνη.
Σήμερα, οι Δήμοι δεν μπορούν να ξεπεράσουν το ανώτατο όριο κατανάλωσης καυσίμων του δημοτικού στόλου που τίθεται με βάση το ξεπερασμένο θεσμικό πλαίσιο του 1982, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες μετακίνησης τόσο των τεχνικών υπηρεσιών όσο και κυρίως των απορριμματοφόρων.
Το πρόβλημα εντείνεται και με τα πολλά ρεύματα ανακύκλωσης που απαιτούν πολλά επιπλέον δρομολόγια για τη συλλογή των βιοαποβλήτων και των ανακυκλώσιμων υλικών και μεταφορά τους, συνήθως, σε μεγάλες αποστάσεις.
Το αποτέλεσμα είναι ότι οι Δήμοι αναγκάζονται εκ του Νόμου, να κάνουν λιγότερα από όσα μπορούν ή να «παρανομούν», κάνοντας αναγκαστικά υπερκατανάλωση, την οποία πρέπει να δικαιολογούν κάθε μήνα ακολουθώντας όλα τις μακρές, γραφειοκρατικές διαδικασίες για να αιτηθούν έγκριση υπερκατανάλωσης από την Γ.Γ. του υπουργείου εσωτερικών.
Αυτό το πρόβλημα ζητά να λυθεί η ΚΕΔΕ με πρόταση νομοθετικής ρύθμισης που απέστειλε στις 8 Φεβρουαρίου στο Υπουργείο Εσωτερικών και στο Υπουργείο Οικονομικών. Το θέμα τέθηκε από τον περασμένο Νοέμβριο με εισήγηση του Αντιδημάρχου Βριλησσίων, Αλέξη Μαυραγάνη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ:
ΘΕΜΑ : «ΑΥΞΗΣΗ ΟΡΙΟΥ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΣΤΟΥΣ Ο.Τ.Α ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΥΜΘΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ»
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο προκύπτουν σημαντικά και κρίσιμα ζητήματα που αποτελούν εμπόδια για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών του Δήμου μας, όπως και των υπόλοιπων Ο.Τ.Α, σχετικά με το όριο της μέγιστης κατανάλωσης καυσίμων.
|
Η μέγιστη κατανάλωση καυσίμων και λιπαντικών των οχημάτων των ΟΤΑ καθορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως αρ.1450/550/1982 (ΦΕΚ93Β’/1982) «Καθορισμός καταναλώσεως καυσίμων και λιπαντικών των Κρατικών αυτοκινήτων, Ν.Π.Δ.Δ, Οργανισμών κλπ.». Οι παραπάνω οριζόμενες τιμές έχουν άμεση συνάρτηση με τους φορολογήσιμους ίππους κάθε οχήματος.
Η υπέρβαση της κλίμακας καταναλώσεως καυσίμων, που καθορίζεται από την απόφαση αυτή, απαγορεύεται σύμφωνα με το άρθρο 7 του ιδίου ΦΕΚ.
Συνεπώς σε κάθε ένταλμα αγοράς καυσίμων θα πρέπει να επισυνάπτεται εκτός από τα υπόλοιπα δικαιολογητικά που απαιτούνται και πίνακας με τα οχήματα του ΟΤΑ για τα οποία χρησιμοποιήθηκαν τα καύσιμα και λιπαντικά, με τους αντίστοιχους φορολογήσιμους ίππους.
Η κατανάλωση καυσίμων και πετρελαιολιπαντικών των αυτοκινήτων των ΟΤΑ, Ν.Π.Δ.Δ., πρέπει να βρίσκεται μέσα στα όρια που θέτει το ως άνω ΦΕΚ. Τα όρια που τίθενται στην παραπάνω απόφαση μειώθηκαν κατά 30% με την ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108Β’/2010, άρθρο 10), (εκτός των οχημάτων τεχνικών υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, καθώς και των απορριμματοφόρων των δήμων και κοινοτήτων). (τα ποσοστά είχαν ήδη μειωθεί κατά 10% με την παρ.2 του άρθρου 10 της υπ’ αριθ.543/5543/2000 (ΦΕΚ376Β’/2000), η οποία καταργήθηκε ρητά με το άρθρο 16 της ανωτέρω ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010.
Η κατανάλωση καυσίμων των ανωτέρω υπηρεσιών εξακολουθεί να ρυθμίζεται από την προαναφερθείσα 1450/550/1982 απόφαση, την οποία, εν μέρει τροποποιεί μειώνοντας κατά 30% τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια κατανάλωσης καυσίμων που προβλέπονται σε αυτήν, εξαιρώντας, όμως, από τον περιορισμό όλα τα οχήματα των τεχνικών υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι Ο.Τ.Α. (άρ. 51 παρ.1 του ν.1892/1990, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 4 παρ. 6 του ν. 1943/1991), καθώς επίσης και τα απορριμματοφόρα οχήματα των Ο.Τ.Α. (Ελ.Συν.Κλιμ.τμ.7 Πράξη 219/2014).
Υπέρβαση των ανώτατων επιτρεπτών ορίων μηνιαίας κατανάλωσης καυσίμων για τα οχήματα των Ο.Τ.Α. επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση συνδρομής έκτακτης ή επείγουσας υπηρεσιακής ανάγκης και υπό την προϋπόθεση ότι εντός αποκλειστικής προθεσμίας 10 ημερών από τη συντέλεσή της θα υποβάλλεται από το Δήμο «ειδικά αιτιολογημένη» αίτηση προς τον οικείο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας ή το νομίμως προς τούτο εξουσιοδοτηθέν όργανο, ώστε να καθίσταται εφικτή η επίκαιρη διαπίστωση της συνδρομής των εξαιρετικών περιστάσεων που δικαιολογούν την υπερκατανάλωση.
Η ενδιαφερόμενη υπηρεσία υποβάλλει απόλυτα αιτιολογημένο αίτημα προς έγκριση από τον Γ.Γ. της Περιφέρειας, στο οποίο αναγράφεται ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος ή των οχημάτων, που υπερέβησαν τα θεσπισθέντα ανώτατα όρια κατανάλωσης καυσίμων, όπως έχουν καθορισθεί με τις ανωτέρω Υπουργικές Αποφάσεις. Στο σχετικό αίτημα της υπηρεσίας θα επισυνάπτεται πίνακας με πληροφορίες σχετικές με την αιτούμενη έγκριση υπερκατανάλωσης καυσίμων.
|
Το σύνολο των Ο.Τ.Α., ακόμα πιο πολύ όσο μικρότεροι και πιο απομακρυσμένοι είναι, καθημερινά προσπαθούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στον ρόλο τους, ειδικά οι Υπηρεσίες Καθαριότητας και οι άλλες τεχνικές υπηρεσίες των δήμων καλούνται να ανταπεξέλθουν με νέα δεδομένα υπεραυξημένων αναγκών (όπως τα επιπλέον καθημερινά δρομολόγια χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτων και ανακύκλησης στην Αττική και σε όλες τις περιφέρειες της επικράτειας), τα οποία πρέπει να αντιμετωπισθούν με το παρωχημένο θεσμικό πλαίσιο του 1982.
Συνοπτικά:
- Η εφαρμογή ευρωπαϊκών οδηγιών με σκοπό την ορθότερη διαχείριση των απορριμμάτων, με διαχωρισμό σε βιοαπόβλητα και ανακυκλώσιμα υλικά (γυαλί, χαρτί, οργανικά, ΑΕΚΚ κλπ), υποχρεώνει τις αρμόδιες υπηρεσίες να πραγματοποιούν τριπλάσια χιλιόμετρα ανά είδος οχήματος.
- Ο περιορισμένος στόλος λειτουργικών οχημάτων, υποχρεώνει τις υπηρεσίες να χρησιμοποιούν το ίδιο όχημα αρκετές φορές για την εκτέλεση διαφορετικών δρομολογίων, με αποτέλεσμα συνεχώς να υπάρχει υπέρβαση κατανάλωσης ανά όχημα.
- Η συνεχής αύξηση πηγών διάθεσης απορριμμάτων (λαϊκές αγορές, ανακύκλωση, κλαδιά και πράσινα απόβλητα) είναι εκθετική, με μηδενική όμως την παροχή των νέων μέσων αποκομιδής.
- Η ιπποδύναμη των οχημάτων, η οποία λαμβάνεται υπόψη στη διαμόρφωση των ορίων κατανάλωσης δημιουργεί άλλο ένα εμπόδιο στην πραγματοποίηση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών. Καθώς υπάρχουν οχήματα μικρής ιπποδύναμης τα οποία εντός δέκα ημερών κάθε μήνα έχουν καταναλώσει το επιτρεπόμενο όριο, με αποτέλεσμα για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα να καθιστούνται από τους περιορισμούς του νομοθετικού πλαισίου άχρηστα.
- Η διαδικασία για την έγκριση της υπέρβασης των καυσίμων, η οποία σύμφωνα με τα παραπάνω είναι αναπόφευκτη και διαρκής, απαιτεί κατασπατάληση ανθρώπινων πόρων για την γραφειοκρατική διαδικασία και δημιουργεί χρονικές καθυστερήσεις.
Κατόπιν των ανωτέρω είναι βέβαιο ότι η υπερκατανάλωση δεν είναι εφικτό να αποφευχθεί, συνεπώς θα πρέπει να αναθεωρηθεί το νομοθετικό πλαίσιο άμεσα. Οφείλουμε να ληφθούν άμεσα υπόψη τα εμπόδια που ήδη καλούνται οι υπηρεσίες να υπερβούν και να ενεργήσουμε πρακτικά και αποτελεσματικά, με κατάλληλη νομοθετική παρέμβαση.
Εισηγούμαι την τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης αρ.1450/550/1982 (ΦΕΚ93Β’/1982), με σκοπό την απελευθέρωση των ορίων κατανάλωσης καυσίμων (πλαφόν) των οχημάτων των δήμων και ειδικότερα των δημοτικών οχημάτων και μηχανημάτων των υπηρεσιών καθαριότητας, πολιτικής προστασίας και κατασκευαστικών έργων.
Εξουσιοδοτούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες και ο πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε., για τη σύνταξη της κατάλληλης νομοθετικής διάταξης και την προώθηση της στον υπουργό Εσωτερικών, αντίστοιχα, με σκοπό την εισαγωγή της στο νομικό πλαίσιο ρύθμισης της λειτουργίας των Ο.Τ.Α α΄ βαθμού το αμέσως επόμενο διάστημα.
Για τη “Νέα Αυτοδιοίκηση”
AΛΕΞΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ