ΕλλάδαΕκπαίδευσηΕιδήσεις

Σχέδιο για ένα κλειστό (και αστυνομοκρατούμενο) πανεπιστήμιο

Σε πλήρη εκθεμελίωση του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φαίνεται πως στοχεύει η κυβέρνηση με την θεσμοθέτηση μιας νέας διαδικασίας. Κεντρικό ρόλο πλέον, αποκτούν οι διοικήσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, τόσο αναφορικά με τον καθορισμό της βάση εισαγωγής όσο και με τον αριθμό των εισακτέων.

Οι εν λόγω προτάσεις τέθηκαν επί τάπητος κατά την πρόσφατη συνάντηση της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, με τη Σύνοδο Πρυτάνεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές ήρθαν σε συμφωνία, ενώ τέθηκε εκ νέου το θέμα της παρουσίας της αστυνομίας εντός των πανεπιστημίων.

Σε ό,τι αφορά το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, θεσπίζεται ελάχιστη βάσης εισαγωγής. Αυτή, θα ορίζεται από το κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ξεχωριστά και δεν θα υπάρχει ενιαία βάση εισαγωγής για όλα τα ιδρύματα.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση το διαφοροποιημένο σύστημα βαθμολογικής κατάταξης, η βάση εισαγωγής για τα πανεπιστήμια, θα υπολογίζεται από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων για κάθε τμήμα ΑΕΙ, προσαυξημένο με ένα ποσοστό, που θα καθορίζεται με συντελεστή.

Τον συντελεστή θα τον επιλέγουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, και με τον έως τώρα σχεδιασμό, το εύρος του θα είναι από 0,65 έως 1,10. Επίσης, τα Τμήματα θα μπορούν να θέσουν και τα ίδια βαθμολογική βάση, η οποία μπορεί να είναι διαφορετική μεταξύ ομοειδών Τμημάτων διαφορετικών ΑΕΙ.

Επιπλέον θεσπίζονται δύο φάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ, μειώνοντας ουσιαστικά τις επιλογές των υποψηφίων για τα τμήματα που επιθυμούν. Στην πρώτη φάση οι υποψήφιοι θα δηλώνουν συγκεκριμένο αριθμό επιλογών, ενώ στη δεύτερη φάση, στην οποία θα συμμετέχουν μόνο όσοι δεν πέτυχαν να εισαχθούν στην πρώτη, οι επιλογές θα περιορίζονται στα ιδρύματα που έχουν κενές θέσεις.

Ποιος θα είναι όμως ο ουσιαστικός αντίκτυπος του εν λόγω συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Το «κλειστό» πανεπιστήμιο και η Τράπεζα Θεμάτων

«Το νέο σύστημα σίγουρα οδηγεί σε μείωση των εισακτέων, από τη στιγμή μάλιστα που θεσμοθετείται κατώτατη βάση εισαγωγής. Είναι δεδομένο πως κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε μια μη οριζόντια βάση για τα ΑΕΙ, αφού θα είναι διαφορετική για κάθε ίδρυμα ή σχολή» σημειώνει μιλώντας στο tvxs.gr ο εκπαιδευτικός-αναλυτής, Γιώργος Καββαδίας.

«Είναι σαφές ότι πάμε σε ένα πιο “κλειστό” Πανεπιστήμιο, ιδιαίτερα αν το συνδυάσουμε με την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και μάλιστα με ισχύ από την Πρώτη Λυκείου. Κάτι τέτοιο, είναι δεδομένο ότι θα οδηγήσει στην έξοδο ενός τμήματος, κυρίως από τα ασθενέστερα στρώματα αλλά και τις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Παράλληλα, θα θεσπιστεί κάποιος συντελεστής βαρύτητας από τα ίδια τα ΑΕΙ, ο οποίος βέβαια θα είναι διαφορετικός ανάλογα με τη σχολή. Έτσι λοιπόν ουσιαστικά μπαίνουν κι άλλα εμπόδια όσον αφορά την είσοδο των υποψηφίων στις σχολές» συνεχίζει.

Ταυτόχρονα, ο κύριος Καββαδίας επισημαίνει ότι «αυτό πρέπει να το δούμε σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στα ιδιωτικά κολλέγια δεν υπάρχει κάποια εξαίρεση ούτε και κάποιος περιορισμός».

«Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, διότι η κυβέρνηση για να δικαιολογήσει αυτή την ουσιαστική μείωση των εισακτέων με την όρθωση φραγμών στα παιδιά των λαϊκών τάξεων, υποστηρίζει πως κάτι τέτοιο γίνεται εν ονόματι της αναβάθμισης των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εύλογα όμως αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατό στη δημόσια δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση να μπαίνουν φραγμοί με πρόφαση την αναβάθμιση των σπουδών, ενώ από την άλλη όποιος έχει να πληρώνει, να μπορεί να σπουδάζει χωρίς καμιά απολύτως προϋπόθεση» υπογραμμίζει.

Σε ερώτηση σχετικά με το κατά πόσο το νέο σύστημα έρχεται να ενισχύσει έτι περαιτέρω την παραπαιδεία, ο κύριος Καββαδίας απαντά πως αυτό είναι δεδομένο. Διευκρινίζει παράλληλα ότι «αυτό έχει μια διαχρονική ισχύ. Γιατί αν εξετάσουμε το θέμα διαχρονικά, θα διαπιστώσουμε ότι από τη μεταπολίτευση και μετά, οποιαδήποτε κυβέρνηση επαγγέλθηκε μεταρρυθμίσεις στην δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, αυτές συνοδεύονταν από αγιογραφικές διακηρύξεις για τον περιορισμό ή ακόμη και την κατάργηση των φροντιστηρίων. Πέρα όμως από τις διακηρύξεις, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική και αυτό γιατί όσο περισσοτερο δυσκόλευε η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τόσο περισσότερο τα φροντιστήρια γιγαντώνονταν. Αυτό δείχνει η ίδια η ιστορία της εκπαίδευσης. Χαρακτηριστική είναι η εμπειρία που έχουμε από την περίοδο 2013-14, όταν λειτούργησε η Τράπεζα Θεμάτων, που οδήγησε στην απόρριψη πάνω από 20%-25% των μαθητών και τόνωσε επί της ουσίας τα φροντιστήρια» καταλήγει.

Ερωτηματικό η στάση της Συνόδου των πρυτάνεων για την αστυνόμευση στα Πανεπιστήμια

Την ίδια στιγμή, σε πεδίο σφοδρής αντιπαράθεσης αναμένεται να εξελιχθεί και το θέμα της αστυνόμευσης των Πανεπιστημίων, με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων να παραπέμπει τις τελικές αποφάσεις για την προσεχή συνεδρίαση της την Παρασκευή.

Την πλήρη διαφωνία του με την ύπαρξη ενός σώματος, το οποίο θα αναφέρεται απευθείας στην αστυνομία εκφράζει μιλώντας στο tvxs.gr ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, Θεοδόσης Πελεγρίνης.

Σημειώνει πως «η λύση είναι να αναφέρεται στους πρυτάνεις και το πρυτανικό συμβούλιο, αλλά κάτι τέτοιο ήδη ισχύει με τις εταιρίες σεκιούριτι εντός των πανεπιστημιακών χώρων. Είναι δεδομένο επίσης πως ένα τέτοιο σώμα δε θα φέρει γκλομπς ή όπλα». «Ακόμη και το γεγονός ότι λένε πως όποιος θα μπαίνει σε χώρο πανεπιστημιακό θα ελέγχεται είναι άκρως προβληματικό. Ας μην ξεχνάμε πως η πανεπιστημιούπολη είναι μια μεγάλη έκταση, από την οποία περνάνε χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι πηγαίνουν στις δουλειές τους. Εκτός κι αν εννοούνε πως θα υπάρχει έλεγχος έξω από κάθε αίθουσα ή κάθε κτίριο, οπότε μιλάμε για κάτι εξωφρενικό» προσθέτει.

«Εν παση περιπτώσει θεωρώ πως το σύστημα που υπάρχει μας καλύπτει απόλυτα, αφού κάθε φορά που ο πρύτανης παρατηρεί πως γίνονται εγκληματικές πράξεις μέσα στον πανεπιστημιακό χώρο, καλεί την αστυνομία.» υπογραμμίζει ο κύριος Πελεγρίνης.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις εκτιμήσεις του, σχετικά με τη θέση που θα πάρουν οι πρυτάνεις επί του ζητήματος, αναφέρει: «Δεν ξέρω σε ποια κατεύθυνση θα κινηθεί η Σύνοδος Πρυτάνεων, καθώς δεν γνωρίζω πώς σκέφτονται τα σημερινά μέλη της. Οφείλω να επισημάνω πως όταν ήμουν εγώ πρύτανης υπήρχε μια ομοψυχία των πρυτάνεων επί του ζητήματος, ανεξαρτήτως σε ποια ιδεολογική κατεύθυνση κινείτο ο καθένας».

Ταυτόχρονα όμως επισημαίνει: «Φοβούμαι ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται κατά μόνας συμφωνίες πολλών πρυτάνεων με το υπουργείο Παιδείας στη λογική “δώσε μου να σου δώσω”, με συνέπεια η ομοψυχία που υπήρχε για το ζήτημα σε συγκεκριμένη κατεύθυνση να έχει καταλυθεί».

ΠΗΓΗ: tvxs.gr

Show More

Related Articles

Back to top button